joyam

نکات مهم خرید خانه

نکات مهم خرید خانه | جویام
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
  • 129
خرید ملک یکی از مهم ترین خرید‌هایی است که یک فرد در زندگی خود انجام میدهد، از این رو داشتن اطلاعات کافی درباره قوانین و نحوه خرید، بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله جویام سعی داریم شما را با نکات مهمی که باید هنگام خرید ملک بدانید آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

خرید ملک یکی از مهم ترین خرید‌هایی است که یک فرد در زندگی خود انجام میدهد، از این رو داشتن اطلاعات کافی درباره قوانین و نحوه خرید، بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله جویام سعی داریم شما را با نکات مهمی که باید هنگام خرید ملک بدانید آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

همه افراد هنگام خرید خانه اولویت های خاص خود را دارند پس مهم است که اولویت های خود را بدانید و آنها را دسته بندی کنید؛ با این روش مشاورین املاک بهتر به شما کمک میکنند تا خانه مورد نظر خود را پیدا کنید.

 مطالعه بیشتر: ارزان‌ترین مناطق تهران برای اجاره خانه

نکات مهم قبل از خرید خانه

 

موقعیت خانه

بیشتر افراد دنبال خانه هایی هستند که به امکانات رفاهی دسترسی آسان داشته باشد. این امکانات شامل مدرسه، مرکز خرید، مراکز تفریحی، وسایل حمل و نقل عمومی، درمانگاه یا بیمارستان و ... میشود. موقعیت خود خانه هم برای افراد مهم است، اینکه آیا سر خیابان اصلی باشد یا از ترافیک و شلوغی خیابان دور باشد هر کدام از این ویژگی ها مزایا و معایب خودش را دارد که بر اساس اولویت های شما انتخاب میشوند.

هنگام بازدید از ملک بهتر است به کوچه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد دقت ویژه داشته باشید. ممکن است بعضی کوچه‌ها باریک باشند و در نتیجه عبور و مرور در آن دشوار شود. این موضوع به خصوص هنگام اسباب‌کشی می‌تواند اهمیت زیادی پیدا کند. به علاوه برخی کوچه‌ها بسیار پر رفت و آمد هستند. اگر ساختمان پزشکان یا رستورانی در آن کوچه‌ قرار داشته باشد احتمالا باید انتظار سر و صدای زیادی از آن کوچه داشته باشید.

همچنین ممکن است با خودروهایی مواجه شوید که جلو در ساختمان شما پارک خواهند کرد و برای خروج از خانه با مشکل مواجه شوید. در صورتی که فرد مهمان‌دوستی باشید، با انتخاب کوچه‌ی شلوغ، مهمانانتان با مشکل پارک ماشین روبه‌رو می‌شوند. بنابراین توجه به کوچه نیز جزو قواعد خرید خانه محسوب می‌شود.

همسایه‌ها

 داشتن همسایه‌ی خوب نقش مهمی جهت آرامش داشتن در خانه دارد. شاید حتی بتوان گفت همسایه‌ی خوب و بی‌حاشیه از مهم‌ترین موارد قواعد خرید خانه باشد. حین بازدید از ملک در این مورد تحقیق کنید. اینکه ببینیم خانه در کدام محله قرار دارد کافی نیست. باید همسایه‌های اطراف یک خانه ویلایی یا ساکن در آپارتمان زمان بازدید ساختمان را در نظر داشت. در این زمینه می‌توان به چند صورت عمل کرد.

به عنوان مثال از خود همسایه‌ها در مورد آن محله پرس‌وجو کرد. به هر حال همیشه افراد صادقی پیدا می‌شوند که حقیقت را بگویند. بازدید از ملک به دفعات و در زمان‌های مختلف هم می‌تواند در این زمینه موثر باشد. هر چه شناخت شما بیشتر باشد، انتخاب بهتری خواهید داشت. اگر خانه مورد نظر آپارتمانی باشد، حین بازدید از ملک به تمیز بودن راهروها و میزان سر و صدای موجود در ساختمان توجه کنید.

همچنین دقت به وجود کفش جلوی هر واحد آپارتمان و سالم بودن لامپ‌های راهروها به شناخت شما کمک می‌کند. اگر حین بازدید از ملک در مواردی که گفته شد مشکلی دیده نشود، می‌توان به عنوان نکته مثبتی در نظر گرفت.

 

تعداد اتاق خواب ها

تعداد اتاق خواب ها بستگی به بودجه، اولویت بندی شما و صد البته تعداد اعضای خانواده شما دارد، اکثر خانواده ها حداقل خانه دوخوابه را در نظر دارند به خصوص اگر بچه داشته باشند، اگر مدت زمان زیادی مهمان دارید فکر خوبی است که یک اتاق هم برای اتاق مهمان در نظر بگیرید.

 

چیدمان آشپز خانه

همانطور که می دانید آشپزخانه قلب خانه به شمار می رود. آشپزخانه مکانی است که در آن غذای عالی سرو می شود و محیط صمیمانه ای را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد. زمانی که مهمانان وارد خانه می‌شوند، معمولاً همگی در آشپزخانه جمع می شوند و چون این مکان مرکز فعالیت و سرگرمی می باشد، اندازه و چیدمان آن مهم است. در مورد اینکه آیا به یک آشپزخانه بزرگ با فضای پیشخوان، سینک و انباری زیاد نیاز دارید یا یک آشپزخانه معمولی کافی است با متخصصان دکوراسیون داخلی حتما مشورت کنید

 

سن خانه

اگر مایلید به تمام خانه‌هایی که در محدوده قیمتی خود دارید، نگاهی بیندازید، دقت کنید که آن خانه نیازهای اولیه شما را برآورده می‌کنند، ممکن است خانه‌های قدیمی را بازدید کنید برخی از این خانه‌ها بسیار جذاب و نقشه عالی دارند و شاید تنها نیاز به تعمیرات و ارتقاء بیشتری داشته باشند. البته مطمئن شوید که زمان، تمایل و بودجه لازم برای بازسازی و نوسازی آن را دارید.

در صورت خرید خانه قدیمی شما قطعاً به یک تعمیرکار برای تعمیر تاسیسات نیاز خواهید داشت. اما آیا می توان این تاسیسات را تعویض نمود؟ قبل از خرید خانه باید از سن تاسیساتی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی، آبگرمکن و لوله کشی مطلع شوید.

خانه های قدیمی اغلب دارای تجهیزات قدیمی هستند؛ از جمله دیگ آب گرم، دستگاه های تهویه مطبوع و آبگرمکن. تعویض چنین وسایلی نیازمند هزینه بالا است، بنابراین این نکته را مد نظر قرار دهید. تجهیزات آشپزخانه را نیز بدین منظور بررسی کنید.

حتی اگر آبگرمکن خانه مورد نظر قدیمی نباشد حتماً باید سایز آن را چک کنید. زیرا ممکن است از قابلیت فراهم نمودن آب گرم برای دوش گرفتن تمام اعضای خانواده برخوردار نباشد. از این رو قطعاً دچار مشکل خواهید شد.

وضعیت ایمنی ساختمان

 اگر قصد خرید ملکی را داریم که کار ساخت آن کاملا تمام شده است، سخت می‌توان از وضعیت ایمنی ساختمان به طور کامل مطمئن شد. هنگام بازدید از ملک یک کارشناس خبره با خود به همراه ببرید تا بتواند اطلاعات ساخت را از مالک جویا شود. گزینه اصلی در این مرحله اعتماد کردن به مالک و بررسی ادعاهای او است. می‌توانید با بررسی نقشه ساختمان، بررسی کیفیت ساخت، ستون‌های واحد‌های مسکونی و ستون‌های پارکینگ از میزان ایمن بودن ساختمان در مقابل حوادثی مانند زلزله تا حدودی مطمئن شوید.

پارکینگ

 یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به آپارتمان‌نشینی پارکینگ است. در مورد پارکینگ هنگام بازدید از ملک بهتر است به نکاتی دقت شود. مسقف بودن پارکینگ یا اینکه در فضای باز باشد اهمیت زیادی دارد. پارکینگ مسقف به دلیل حفظ خودروی شما از آفتاب، باران یا برف ارجحیت دارد‌.

همچنین، هر چه شیب ورودی پارکینگ کمتر باشد، آن پارکینگ مناسب‌تر ساخته شده است. در پارکینگ برخی آپارتمان‌ها، مکانی برای خودروی اضافه یا مهمان در نظر گرفته شده است. این مورد یک مزیت به حساب می‌آید.

 

بهترین طبقات در آپارتمان

معمولا طبقات اول و آخر بدترین طبقات و طبقات میانی برای زندگی بهتر هستند. در طبقه اول رفت و آمد بیشتر اتفاق می‌افتد و نیز امنیت پایین‌تری نسبت به سایر طبقات دارد. طبقه آخر نیز در برابر گرما و سرما آسیب‌پذیرتر است. همچنین به هر دلیلی اگر آسانسور مشکلی پیدا کند یا برق برود، ساکن طبقات بالا باید پله‌های زیادی را بگذراند تا به مقصد برسد.

نکات مربوط به داخل خانه

این نکات شامل موارد زیر میشود که از اهمیت ویژه ای برخوردار است:

  • آشپز خانه و کابینت ها
  • سیستم سرمایش و گرمایش
  • نورگیر بودن و داشتن پنجره
  • بالکن
  • کف‌پوش
  • وضعیت دیوار ها
  • شیر آلات و پریز ها

نکات حقوقی درمورد خرید خانه

خرید ملک با سند رسمی

قبل از آن که اقدام به خرید و فروش خانه کنید باید از سنددار بودن آن مطمئن شوید. برخی از املاک دارای یک سند مادر هستند که این سند برای یک ملک بزرگ است و توسط قولنامه یا وکالت نامه به پلاک های کوچک تر تقسیم می شود.

در واقع برای اراضی که تقسیم شدند هیچ سند رسمی وجود ندارد. به همین دلیل قبل از خرید باید اطلاعاتی نظیر پلاک ثبتی، نشانی ملک، کد پستی و حدود اربعه را با آن چه که در سند یا قرارداد قیدشده تطبیق بدهید و اگر متوجه کوچک ترین مغایرت شدید بهتر است از خرید صرف نظر نمائید.

بررسی موقعیت ملک

هیچ گاه بدون بازدید ملک نسبت به معامله آن اقدام نکنید. مکان قرارگیری، نمای ساختمان شامل نمای داخلی و خارجی، مسیرهای دسترسی، مشاعات بنا و … را بررسی کنید و آن ها را با دقت بسنجید.

گاهی اوقات پرس و جو از اهالی محله و یا بنگاه های معاملاتی نزدیک خانه یا آپارتمان می تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد.

مبایعه نامه ملکی معتبر

قرارداد خرید و فروش خانه به صورت قرارداد رسمی یا عادی تنظیم می شود. قرارداد رسمی با حضور خریدار و فروشنده با در دست داشتن سند رسمی در دفترخانه و قرارداد عادی بین دو طرف در دفاتر مشاور املاک یا به صورت شخصی بسته می شود.

لازم به ذکر است مبایعه نامه عادی باید در دفتری تنظیم شود که مجوز قانونی داشته باشد. همچنین برای انجام معامله، صحت هویت خریدار و فروشنده و قانونی بودن سند ملک حتماً باید بررسی شود.

وکالت نامه معتبر برای خرید خانه وکالتی

هنگام خرید و فروش خانه وکالتی باید رسمی بودن وکالت نامه به دقت بررسی شود. شما باید بفهمید آیا دارنده وکالت نامه می تواند از طرف مالک اقدام به فروش ملک کند یا اعتبار وکالت نامه منقضی است.

همچنین اگر خانه یا آپارتمانی قرار است به صورت وکالتی به فروش برسد باید از این امر مطمئن شوید که قبلاً به اشخاص دیگر فروخته نشده باشد.

بسیار دیدند که افراد با وکالتنامه های جعلی اقدام به خرید و فروش ملک به چندین نفر می کنند. از این رو هنگام انجام معاملات با وکالتنامه تمام موارد را مد نظر قرار دهید.

اطمینان از صحت مالکیت فروشنده

کسی که می خواهد ملک خود را به فروش برساند باید مالک قانونی آن بوده یا وکالت نامه رسمی از جانب صاحب ملک در اختیار داشته باشد. همچنین مشخصات و اطلاعات واردشده در سند مربوطه باید مربوط به صاحب ملک باشد و کاملاً صحیح باشند.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگرملک مورد نظر هنوز دارای سند نیست اما مالک آن قصد فروش با مبایعه نامه را دارد، بررسی حق فروش و صحت نام و مشخصات مالک به عنوان خریدار در مبایعه نامه باید تائید شود.

 

 

توجه به قوانین تنظیم قرارداد خرید و فروش

برخی از این قوانین به شرح زیر می باشند:

  1. در انجام معاملات قولنامه ای مشخصات خریدار و فروشنده باید به درستی ثبت شوند. همچنین صحت اطلاعات مربوط به وضعیت ثبتی ملک نیز باید تائید گردد.
  2. اگر قصد خرید و فروش ملک با مبایعه نامه را دارید، می توانید با درج عنوان صلح بلا عوض در پشت مبایعه نامه ملک را به شخص دیگر (از جمله افراد خانواده) ببخشید.
  3. در صورتی که یک ملک فروخته شده با تنظیم مبایعه نامه به دیگری فروخته شود، مبایعه نامه و سند خرید شخصی که تاریخ مبایعه نامه او دیرتر بوده باطل خواهد شد.
  4. در صورتی که مساحت خانه با متراژی که در سند قید شده مغایرت داشته باشد، می توان قرارداد را فسخ کرد و شکایت نمود.
  5. در مورد نیاز به تعویض سند باید از اداره ثبت استعلام شود تا اگر نیاز به این کار و اخذ سند تک برگی است همان ابتدا این موضوع در قرارداد ثبت شود.
  6. تاریخ تنظیم قرارداد باید درست و واضح و در روزهایی غیر از تعطیلات رسمی باشد.
  7. طرفین قرارداد باید از حق فسخ قرارداد برخوردار باشند. در صورتی که هر نوع تخلف در قرارداد صورت گیرد، برای مثال ویژگی های ملک تحویل گرفته شده با آنچه که در قرارداد قیدشده مغایرت داشته باشد، خریدار می توان با نوشته کتبی قرارداد را فسخ نماید.

 

اطمینان از ساخت قانونی ملک

یکی از سوالاتی که هنگام خرید و فروش خانه حتماً باید بدان پاسخ دهند این است که چه کاری برای خانه انجام شده و آیا این کار قانونی بوده است؟

نوسازی هایی که قبلاً بر روی خانه انجام شده باید قانونی باشند. زیرا در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه گزاف برای قانونی نمودن آن ها و یا ارتقاء و یا حذف آنها خواهید بود.

کلام آخر

شما حتما هنگام انتخاب خانه آن خانه ای که با بیشترین اولویت هایتان مطابقت دارد را انتخاب می‌کنید اما قبل از نهایی شدن خریدتان حتما یک لیست دیگر از مزایا و معایب خانه ای که انتخاب کرده اید بنویسید و مطمئن شوید معایب آن کمتر باشد در ضمن تمام مواردی که احتیاج به تعمیر دارند را لیست و هزینه همه آنها را برآور کنید، گاهی ممکن است هزینه تعمیر مشکل ساز شود.

==


مقالات مشابه

loading