joyam

چگونه یک خانه اجاره کنیم؟ راهنمای کامل

چگونه یک خانه اجاره کنیم؟ راهنمای کامل| جویام
۲۵ دی ۱۴۰۲
  • 430
اجاره خانه یک پروسه بسیار سخت و زمان بر است، به خصوص برای زوج های جوان و کسانی که برای اولین بار می خواهند به صورت مستقل  زندگی کنند. در این مقاله جویام سعی کردیم تمام نکات مهم اجاره خانه را بررسی کنیم تا بتوانید راحت تر خانه مورد نظر خود را پیدا کنید پس با ما همراه باشید.

گاهی پیش می آید کسانی که مسکن را به شما ارائه می دهند آن قدر آن را جذاب و عالی جلوه می دهند که شما فرصت نمی کنید بدقت محل را بررسی کرده و بعد تصمیم بگیرید. گرچه کسانی که سال های متوالی از یک آپارتمان به یک آپارتمان دیگر اثاث کشی می کنند نکات بسیاری را در نظر میگیرند؛ اما برای زوج های جوان و کسانی که برای اولین بار به صورت مستقل می خواهند زندگی کنند و آپارتمانی را می خرند یا اجاره می کنند دانستن برخی از نقاط خالی از لطف نیست. در این مقاله جویام سعی کردیم تمام نکات مهم اجاره خانه را بررسی کنیم پس با ما همداه باشید.

        حتما بخوانید: 11 نکته مهم که باید قبل از خرید خانه بدانید

بودجه خود را تعیین کنید

اولین قدم در اجاره خانه، تعیین بودجه است. باید از اول بدانید که میخواهید چقدر هزینه کنید؛ مقدار رهن یا ودیعه خود را تعیین کنید .شما باید درآمد و هزینه های خود را در نظر بگیرید تا مشخص کنید که چقدر می توانید برای اجاره هر ماه هزینه کنید، با دانستن این موضوع راخت تر خاته مورد نظر خود را پیدا میکنید.  اکثر صاحبخانه ها از مستاجران می خواهند که حداقل سه برابر اجاره ماهانه درآمد داشته باشند، بنابراین هنگام تنظیم بودجه خود این را در نظر داشته باشید.

جستجو برای ملک را آغاز کنید

برای پیدا کردن خانه می‌توانید به شکل سنتی روانه بنگاه‌های املاک شوید و رنج همصحبتی با انواع غیرمنصف آن‌ها را به جان بخرید؛ یا از راه دوم یعنی اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آگهی آنلاین استفاده کنید. بهتر است خودتان را با روبرو شدن با مشاوران املاک در این سایت ها و اپلیکیشن ها هم آماده کنید.

آداب پیدا کردن خانه خوب

تعداد بنگاه های املاکی بسیار زیاد است و متاسفانه چون صاحبخانه‌ها به شکل سنتی هنوز آن‌ها را قبول دارند ممکن است گمشده شما در یکی از آن‌ها پنهان شده باشد.

خودتان را برای یک چالش بزرگ آماده کنید. ممکن نیست وارد یک بنگاه املاک سنتی شوید و آن‌ها با شنیدن رقم پول پیش و کرایه‌ای که مد نظر شماست، حرف‌های ناامید کننده نثارتان نکنند. ناامید نشوید. بهترین راه این است که خلاف میل آن‌ها در ابتدا درباره ویژگی‌های خانه مورد نظرتان صحبت کنید. مثلا بگویید یک خانه تک خواب لازم دارید یافقط درباره امکانات خانه حرف بزنید؛ چیز‌هایی مثل پارکینگ داشتن و انباری و نوع کف پوش.

به هر حال مشاوران املاک سنتی بحث را دوباره به سمت قیمت می‌کشانند. اینجا دام بزرگی بر سر راه شما قرار گرفته است. به هیچ وجه فریب این صحنه‌آرایی خطرناک را نخورید.

اگر کفش آهنی ندارید که مدام در خیابان‌ها و کوچه‌های یک محله دنبال مشاور املاک بگردید، پیدا کردن خانه در آگهی‌های اینترنتی راهکار مناسبی است، اما سختی‌های خاص خود را دارد. ذهن‌تان را از همه چیز پاک کنید و با کمک ابزار‌هایی که سایت‌ها و اپلکیشن‌های موبایلی در اختیارتان می‌گذارند، محدوده جستجو را گسترش دهید. آگهی‌های عکس‌دار را در اولویت بگذارید، چون نشان می‌دهند حداقل یکی برای کسب و کار خودش ارزش قائل بوده و برای آن وقت گذاشته است. هر چند آگهی‌های بدون عکس را هم نباید به طور کامل بی‌خیال شوید.

عکس‌ها خیلی راحت دروغ می‌گویند. اگر آن‌ها را از زاویه مناسبی گرفته باشند، خانه را بزرگ‌تر و دلباز‌تر نشان می‌دهد. اگر کسی تنها عکس لابی ساختمان را به آگهی خود ضمیمه کرده بهتر است زیاد دنبالش نروید. به هر حال قرار نیست در لابی زندگی کنید که!

اگر از اپلیکیشنی استفاده می‌کنید که امکان فیلتر کردن جزییات را در اختیارتان می‌گذارد، بهتر است قیمت را رقمی بالاتر از آنچه دارید وارد کنید. با این کار احتمال بزرگی پیش روی شما قرار می‌گیرد؛ شاید خانه‌ای گران‌تر پیدا کردید که با استفاده از چانه‌زنی برایتان ارزان‌تر تمام شود.

در مورد قیمت آگهی‌ها همیشه می‌توان چانه زد مگر آنکه در آگهی قید شده باشد که صاحبخانه حاضر به انجام این کار نیست و باب مذاکره در همان مرحله بسته شود.

بیشتر کسانی که آگهی خانه‌ها را منتشر می‌کنند همان مشاور املاک هستند و با کمک سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل سعی در توسعه کسب و کار خود دارند با این حال اگر گوشی‌شان به شکل مداوم زنگ بخورد، دیوانه می‌شوند. بهتر است زمان مناسبی را برای تماس گرفتن انتخاب کنید. اگر به موبایل‌شان جواب ندادند، برایشان پیامک بفرستید تا خودشان با شما تماس بگیرند.

وقتی در آگهی نوشته شده فول امکانات یعنی خانه انباری و پارکینگ و آسانسور دارداما شما برای اطمینان دوباره بپرسید.

قبل از تماس آگهی را خوب بخوانید و نکاتی که باید پرسیده شود را یادداشت کنید. بهتر است آگهی را جلوی رویتان باز کنید و هنگام مکالمه توضیحاتی درباره آن بخواهید. مثلا بپرسید حاضر به تبدیل کردن هستند یا نه

تبدیل کردن فرمول خاص خود را دارد. وقتی می‌گویند 50 میلیون تومان پول پیش و 2 میلیون تومان اجاره، یعنی می‌توانید 10 میلیون تومان به پیش اضافه کنید و در اجاره ماهیانه 300 هزار تومان تخفیف بگیرید. هر میلیون تومان پول پیش همان 300 هزار تومان اجاره ماهیانه است. اگر صاحبخانه اهل راه آمدن باشد، می‌توانید از این فرمول برای تنظیم کردن میزان دخل و خرجتان کمک بگیرید.

 حتما بخوانید: تعیین حق کمسیون سیستمی شد

 بازدید از امکانات

هنگامی که چند ملک مورد علاقه خود را پیدا کردید، وقت آن است که شخصاً از آنها بازدید کنید. برای مشاهده املاک و پرسیدن هر گونه سوالی که ممکن است داشته باشید، حتما قرار ملاقات هایی را با صاحبخانه ها یا مدیران املاک تعیین کنید. در طول بازدید خود، به جزئیاتی مانند وضعیت ملک، محله، و نزدیکی به امکاناتی مانند مدارس، مغازه ها و حمل و نقل عمومی توجه کنید.

 

وضع ظاهری ساختمان از بیرون راز‌های بسیاری را درباره آن فاش می‌کند. اگر خانه در حاشیه خیابان و محلی پررفت و آمد قرار گرفته باشد یا در اطراف آن مدرسه‌ای، پارکی یا ساختمان در حال ساختی وجود داشته باشد، ممکن است آسایش شما را حداقل برای یک سال سلب کند.

راهرو، تابلوی اعلانات و دیوار آسانسور‌ها بهترین مشاور شما هستند. اگر مدیر ساختمان روی آن‌ها با لحنی تهدید‌آمیز و حتی غیرمودبانه چند برگه اخطار و هشدار و تهدید چسبانده، یعنی ریگی به کفش خانه است و برای یک سال باید درگیر دعوا‌های شارژ و قبض خدمات شوید.

پارکینگ امکان فوق‌العاده‌ای است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد مگر اینکه ماشین نداشته باشید. خانه‌هایی در طبقات اول و دوم اجازه دارند آسانسور نداشته باشند. در شرایطی خاص می‌توان از انبار هم صرف‌نظر کرد، اما در عوض این نواقص صاحبخانه باید تخفیف خوبی به شما بدهد.

سالن هر واحد بخش مهم یک خانه است. سالن‌ها می‌توانند به شکل مربعی یا مستطیلی باشند و خوب و بد بودن هر کدام آن‌ها به مدل زندگی شما بستگی دارد. خانه‌های مربعی راحت‌تر با شما کنار می‌آیند و چیدمان وسایل در آن‌ها ساده است، اما گاهی می‌توان با خانه‌هایی که سالن مستطیل دارند هم کنار آمد.

آشپزخانه را با دقت و وسواس زیاد چک کنید! آیا تعداد کابینت‌ها برای ظرف و ظروف شما کافی است؟ آیا محلی که برای یخچال در نظر گرفته‌اند جای کافی دارد؟ اگر ماشین لباسشویی و ظرفشویی داشته باشید، باید محل آن‌ها در کابینت‌ها وجود داشته باشد. بهتر است داخل کابینت‌ها سرک بکشید. بخصوص زیر سینک ظرفشویی را چک کنید تا مطمئن شوید لوله‌ها چکه نمی‌کند یا بوی فاضلاب از آن به مشام نمی‌رسد. فشار آب خانه را حتما بررسی کنید، چون ممکن است این موضوع آزار دهنده باشد.

اتاق خواب‌ها باید جای کافی داشته باشند، این نکته چیز غریبی نیست. وجود پنجره برای این اتاق الزامی است، اما چک کنید که این پنجره دقیقا جلوی هواکش و خروجی تهویه خانه‌های اطراف باز نشود. اگر از پنجره اتاق خواب تیر چراغ برق یا تابلوی بزرگ یک بانک را می‌بینید، احساس خطر کنید، چون ممکن است در طول شب اتاق خواب شما اندازه خورشید نور داشته باشد.

با خودتان متر ببرید و اتاق‌ها و سالن و آشپزخانه را اندازه بزنید. از مالک وقت بخواهید تا درباره جاگیر شدن وسایل در خانه اطمینان حاصل کنید.

اگر خانه را در حالت تخلیه ببینید بهتر است. در این صورت ترک‌های دیوار و نواقص ظاهری خودشان را نشان می‌هند. به هر حال صاحبخانه باید آن‌ها را برایتان رفع کند. اگر زیر بار نرفت، احتمال دارد در ادامه هم با او دچار مشکل شوید. بدون اجازه او حق تعمیر ساختمان را ندارید حتی اگر هزینه تعمیرات گردن خودتان باشد. ایرادات را روی یک برگه یادداشت کنید و هر دو طرف زیر آن را امضا بزنید. اگر وعده رفع نواقص را داد، این وعده را هم مکتوب بنویسید.

چک کردن تعداد کمد‌های دیوار وظیفه مهم بعدی شماست. یکی از این کمد‌ها باید برای رختخواب‌ها به اندازه کافی جا داشته باشند و دیگری باید گنجایش لباس‌هایتان را داشته باشد.

 

دیگر نکات شامل:

  1. بررسی تعداد پریزهای برق
  2. بررسی وضعیت اینترنت و اتصالات تلویزیون
  3. بررسی عدم وجود رطوبت و قارچ
  4. . بررسی کنتورهای برق و گاز و آب
  5. پارکینگ و وضعیت پارک ماشین
  6. نمای بیرونی از پنجره
  7. حیوانات خانگی در آپارتمان
  8. قفل های درب و پنجره ها
  9. اقلام باقیمانده در آپارتمان
  10.  آپارتمان برای فروش نباشد
  11. تعیین زمان بازدید
  12. برای بستن قرارداد عجله نکنید

 

بهترین زمان اجاره خانه

فصل بهار و به طور خاص دو ماه آن بهترین زمان برای مستاجر‌ها است. هنوز کسی نرخ جدید تورم را نمی‌داند و افزایش قیمت‌ها را معمولا همان 10درصد در نظر می‌گیرند. اگر چه این نکته می‌تواند به سودتان تمام شود، اما متاسفانه تعداد فایل‌ها در این بازه زمانی کم است و چنانچه نتوانید با صاحبخانه‌تان کنار بیایید و قرار به جابه‌جایی باشد، ممکن است به دردسر بیفتید.

تابستان فصل اصلی جابه‌جایی مستاجر‌ها در ایران است. با تعطیل شدن مدارس همه به فکر جابه جایی می افتند و تعداد خانه هایی که میتوانید پیدا کنید زیاد است، اما صاحبخانه‌ها تا این زمان موفق شده‌اند یک زبان مشترک درباره گران کردن خانه‌هایشان پیدا کنند.

امضا کردن قرداد اجاره 

اگر درخواست شما تایید شد، گام بعدی امضای قرار­داد اجاره  است. اطمینان حاصل کنید که اجاره نامه را به دقت بخوانید و هر گونه سوالی که ممکن است دارید قبل از امضا بپرسید. در اجاره نامه، شرایط اجاره شما، از جمله مبلغ اجاره، مدت اجاره، و هرگونه محدودیت در استفاده از ملک مشخص می شود.

 

قبل از نقل مکان، باید یک سپرده بپردازید

این مبلغ معمولاً معادل اجاره یک یا دو ماهه است و به عنوان تضمینی در برابر هرگونه خسارت یا اجاره پرداخت نشده توسط صاحبخانه نگهداری می شود. اطمینان حاصل کنید که برای پرداخت سپرده خود رسید دریافت کرده و آن را در مکانی امن نگهداری کنید.

 

جابجایی

پس از تنظیم قرار‌داد اجاره و پرداخت سپرده خود، می توانید به ملک اجاره ای جدید خود نقل مکان کنید. قبل از نقل مکان از وضعیت ملک مطمئن شوید و هر گونه خسارت یا مشکل را در اسرع وقت به صاحبخانه گزارش دهید.

 

و در آخر

با رعایت همه این نکات مطمئن میشود که یک خانه خوب را در یک مکان منسب با قیمت مناسب اجاره کرده اید وحداقل یک سال در آرامش هستید.

 


مقالات مشابه

loading