joyam

کد رهگیری املاک چیست؟ نحوه استعلام کد

کد رهگیری املاک چیست؟ نحوه استعلام کد | جویام
۱۰ دی ۱۴۰۲
  • 161
سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این روزها نوشتن قرارداد های دستی در معامله های اجاره، و خرید و فروش خانه منسوخ شده است و افراد با ثبت معامله خود در سیستم املاک و دریافت کد رهگیری از درست و قانونی بودن معامله مطمئن میشوند. 

 

کد رهگیری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در سال 1387 از سوی دولت برای افزایش امنیت معاملات ملکی، کد پیگیری معاملات تنظیم شد و با بررسی‌های دولت، به دلیل نداشتن اعتبارات کافی در قراردادهای دست نویس، کد پیگیری برای اصناف و بازرگانان صادر شد. پس از آن زمان، تمامی مشاوران املاک ملزم شدند تا تمام معاملات ملکی خود را اعم از قراردادهای خرید و فروش املاک، اجاره ملک، خرید آپارتمان و ویلا و... در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. بدین صورت یک کد رهگیری مربوط به معامله را از این سامانه دریافت کنند.

در روش جدید ثبت مبایعه نامه، به‌صورت پرینتی، یک کد رهگیری ۱۳ رقمی در صفحه ۴ مبایعه نامه و قسمت سمت چپ پایین برگ ثبت می شود. اگر از یک مشاور املاک معتبر برای خرید زمین کمک بگیرید، این کد رهگیری هنگام ثبت معامله در سیستم برای شماره همراه خریدار و فروشنده ارسال می شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که دریافت کد رهگیری ملک می‌تواند چه مزایایی برایتان به همراه داشته باشد.

 حتما مطالعه کنید: بهترین زمان خرید و فروش ملک

دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

 

مراحل دریافت کد رهگیری ملک

 

برای دریافت کد رهگیری باید مراحل زیر را طی کنید:

 

  • انجام کلیه توافقات با طرف دیگر قرارداد
  • مکتوب کردن توافقات انجام شده در قرارداد
  • مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور (توسط مشاور املاک) جهت ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری

در واقع برای دریافت کد رهگیری املاک، باید همان قراردادی را که به صورت دستی در دفتر املاک تکمیل شده و امضا می‌کنید، در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنید. البته حین ثبت قرارداد، اطلاعات بیش‌تری در خصوص ملک مورد معامله از شما دریافت می‌شود. پس از تکمیل این اطلاعات، کد رهگیری در همان لحظه برای شما صادر شده و نیازی نیست برای دریافت آن زمان بیش‌تری را منتظر بمانید.

توجه داشته باشید که به ۲ طریق می‌توانید به کد رهگیری دسترسی داشته باشید:

 

  • مشاهده برگه چهارم از مبایعه نامه‌ای که از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور پرینت گرفته شده است.
  • از طریق پیامک.

برای دریافت کد رهگیری املاک می‌توانید سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه‌ای که توسط این سامانه در اختیار شما قرار می‌گیرد را مشاهده کنید. به همین ترتیب، پس از ثبت قرارداد در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، خریدار و فروشنده از طریق پیامک، از کد رهگیری معامله خود مطلع می‌شوند. فراموش نکنید که کد رهگیری شما ۱۳ رقمی است.

البته برای اینکه کد رهگیری برای شما صادر شود، باید مدارکی به همراه داشته باشید.

 

مدارک مورد نیاز دریافت کد رهگیری ملک

همانطور که در قسمت پیش توضیح دادیم، مراحل دریافت کد رهگیری چیزی جز تکمیل اطلاعات مبایعه نامه در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نیست. بنابراین باید حین دریافت کد رهگیری املاک، کلیه مدارک لازم برای نوشتن مبایعه نامه را همراه داشته باشید. این مدارک به شرح زیر هستند:

 

  • اصل مدارک هویتی (هم خریدار و هم فروشنده)
  • اصل مدارک مالکیت
  • تاییدیه کد پستی ملک

همانطور که گفتیم در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور باید کلیه اطلاعات مبایعه نامه یا اجاره نامه را تکمیل کنید. بنابراین به اصل مدارک هویتی و اصل مدارک مالکیت نیاز دارید. در خصوص تاییدیه کد پستی باید این نکته را بدانید که سامانه مورد بحث، چیزی تحت این عنوان از شما نمی‌خواهد.

چیزی که باید در سامانه وارد کنید، کد پستی معتبر ملک مورد معامله است. یعنی حتی اگر کد پستی ملک را به خاطر داشته باشید، می‌توانید مراحل دریافت کد رهگیری املاک را بدون مشکل طی کنید. اما مسئله این است که نباید کد پستی را اشتباه وارد کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق ۲ راه دارید:

 

  • دریافت تاییدیه کد پستی ملک از اداره پست
  • دریافت کد پستی معتبر ملک از سایت اداره پست

 

دریافت کد پستی معتبر ملک از سایت اداره پست

 

استعلام کد رهگیری از سایت املاک

مشاورین املاک برای ورود و به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ابتدا باید عبارت ثبت معاملات املاک را در مرور گر خود جستجو کنند.

 

استعلام کد رهگیری از سایت املاک 

 

بعد از ورود به سامانه در تصویر زیر گزینه ورود را بزنید. همه مشاوران املاک باید قبل از ثبت هر قرارداد و دریافت کد رهگیری در این سامانه ثبت نام کنند

 

در تصویر زیر گزینه ورود را بزنید

 

برای ثبت حتما مدارک لازم را با خود داشته باشید، در ضمن در زمان ثبت قرارداد با خود یک شاهد ببرید و تاکید کنید که مارک شناسایی خود را به همراه داشته باشد.

بعد از تکمیل فرم پیش نویس قرارداد، مشاور املاک اطلاعات را در سامانه ثبت میکند. در این مرحله باید کد پستی ملک مورد نظر تایید شود و در غیر این صورت کد رهگیری صادر نخواهد شد.

پس از ثبت اطلاعات قرارداد در سه نسخه پرینت گرفته میشود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه بعدی نزد طرفین قرارداد می‌ماند.

در نهایت پس از ثبت قرار داد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بار کد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام مستاجر است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن می باشد.

 

هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.


مقالات مشابه

نکات مهم خرید خانه
نکات مهم خرید خانه
129 ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
loading