joyam

آشنایی با انواع ویلا ها

آشنایی با انواع ویلا ها| جویام
۱۲ مهر ۱۴۰۱
  • 3226
اصلی ترین و مهم ترین ویژگی ویلا ها فراهم کردن حس آرامش و آسایش است که این ویژگی ها شامل : نما داشتن از 4 طرف ، دوری از شلوغی و آلودگی های شهری ، امکانات رفاهی بیشتر مانند باغ و حیاط بزرگ ، استخر و آبنما، گل و گیاه فراوان، باشگاه ورزشی و ... می باشند.

آیا مساحت زمین شما کوچک است و نمی دانید چطور از آن استفاده کنید و ویلای مورد علاقتون رو بسازید ؟ و یا مساحت زمین شما بزرگ است و نمی دانید چطور از کل مساحت استفاده کنید؟ آیا دوست دارید طرح و سبک ویلای خودتون رو خودتون به مهندستون پیشنهاد بدید؟ آیا می خواهید بدانید چه نوع ویلایی از نظر آب و هوایی و سازه ای مناسب زمین شماست؟ در کل اگر دوست دارید ویلاتون به سلیقه خودتون ساخته و پرداخته و یا حتی خریداری بشه و بعداً احساس پشیمانی نکنید باید ابتدا با ویلا و بعد با انواع آن آشنا بشید که ما سعی کردیم در ادامه به ساده ترین شکل توضیح بدیم.

ویلا چیست؟

در تقسیمات واحدهای مسکونی، واحد های مسکونی به دو بخش مسکونی آپارتمانی و مسکونی ویلایی تقسیم می شوند، که مسکونی آپارتمانی شامل آپارتمان های چند طبقه و برج ها می شود و مسکونی ویلایی نیز شامل ساختمان های شخصی حیاط دار که اکثر آنها دارای باغچه و فضای سبز می باشند و این ساختمان های شخصی متراژهای متفاوتی دارند و می توان گفت: به نسبت افزایش متراژ از فضای شهری فاصله می گیرند. در کل به ساختمان های مسکونی که معمولا در وسط محدوده ای محصور به فضاهای سرسبز و درختانی تقریباً همیشه سبز قرار گرفته و دور تا دور آن  پنجره هایی بزرگ قرار گرفته که همه رو به طبیعت زیبای اطراف آن باز می شوند ویلا گفته می شود.

انواع ویلاها

ویلا ها را از لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی ، موقعیت مکانی ، سازه و سبک و اجرای سبک به چهار دسته تقسیم می کنند که در ادامه هر کدام را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

ویلاها از نظر موقعیت مکانی:

  • ویلا جنگلی
  • ساحلی
  • کوهستانی
  • شهری
  • کویری

ویلاها از نظر سازه:

  • فلت یا یک طبقه
  • نیم پیلوت یا نیم دوبلکس
  • دوبلکس
  • تریبلکس
  • دوقلو

ویلاها از نظر سبک:

  • پیش ساخته یا کانکس
  • ایرانی
  • اسپانیایی
  • مدیترانه ای
  • ایتالیایی
  • انگلیسی
  • رومی
  • ترکیه ای
  • عربی

 ویلاها از نظر اجرایی سبک ها:

  • مدرن
  • پست مدرن
  • کلاسیک
  • تلفیقی یا نئو کلاسیک یا مدرن کلاسیک
  • مینیمال
  • روستیک یا روستایی
  • بومی

 

 ویلا های جنگلی

ویلاهای جنگلی که عموماً از چوب ساخته می شوند و یا با سبک های اجرایی کلاسیک و مدرن و با سازه ی فلت و دوبلکس ادغام  می شوند ولی اگر با این سبک ها و سازه ها و مصالحی غیر از چوب ساخته شوند نما و دکوراسیون این ویلاهای جنگلی چوب می باشد و ویژگی تمام این ویلاها این است که در داخل جنگل ساخته می شوند و ویوو آنان جنگل های سرسبز است.

ویلا جنگلی

 ویلا های ساحلی

ویلاهای ساحلی در اطراف ساحل ساخته شده و به علت نزدیکی به شهر از امکانات رفاهی همچون آب و برق و فروشگاه و... بهرمند هستند همین ویژگی باعث جذب بیشتر مردم می شود البته آفتاب گرفتن در ساحل ویلاهای ساحلی نیز بی اثر نبوده .عموما مصالحی که در این نوع ویلاها استفاده می شود نیز سنگ و آجر است و نماهای آنان نیز با هارمونی ساحل همخوانی دارد.

ویلا ساحلی

 ویلاهای کوهستانی

ویلاهای کوهستانی در مقایسه با ویلاهای جنگلی و ساحلی شاید طرفداران کمتری داشته باشد اما بدون طرفدار نیست چون این نوع ویلاها قاعدتاً در مناطق سرد کوهستانی و  کوهپایه ها ساخته می شوند و عموم مردم شهر نشین برای تغییر آب و هوا در ایام گرم سال به دلیل فاصله نچندان دوری که با شهر دارند ییلاق نشینی می کنند. مصالح این ساختمان ها سنگ و آجر می باشد.

ویلا کوهستانی

 ویلاهای شهری

ویلاهای شهری با سازه های دلخواه و سبک های مختلف و اجراهای متنوع مدرن و کلاسیک در مناطق لوکس و لاکچری اعیان نشین شهر ها با گران قیمت ترین سنگ های زینتی ساخته می شوند.

ویلا شهری

ویلاهای کویری

ویلاهای کویری در دل کویر و با متریال کویر، که با هارمونی و معماری کویر همخوانی دارند ساخته می شوند و بیشتر افرادی که تمایل به طبیعت بکر و سر سخت کویر و آسمان صاف و پر ستاره کویر علاقه دارند به این مکان ها مهاجرت و رفت و آمد می کنند.

ویلا کویری

ویلاها از نظر سازه

ویلاهای فلت یا یک طبقه

به ویلاهای هم سطح و یا هم کف که تقریباً 100 تا 120 سانت از سطح زمین فاصله دارند فلت می گویند که بیشتر افراد مسن و یا افرادی که مشکل در بالا و پایین رفتن از پله را دارند استفاده می کنند.

ویلای فلت یا یک طبقه

ویلاهای نیم دوبلکس و نیم پیلوت

البته باید گفت تفاوتی میان نیم پیلوت و نیم دوبلکس هست که از این قرار است نیم پیلوت  معمولاً در بیرون از ساختمان واقع می شود و با ارتفاعی کمتر در زیر ساختمان قرار می گیرد و به عنوان پارکینگ یا انباری استفاده می شود ولی نیم دوبلکس در فضای داخلی ساختمان واقع می شود و معمولاً با اختلاف سطح حدود سه - چهار پله می باشد که قاعدتاً نشیمن و یا حال ساختمان سه پله از اتاق ها و ... پایین تر واقع می شوند.

ویلای نیم دوبلکس

ویلای نیم پیلوت

ویلاهای دوبلکس

به ساختمان هایی که دو طبقه را از داخل با پلکانی به هم متصل کرده باشند دوبلکس می گویند که اکثر اوقات طبقه پایین نشیمن و طبقه بالا اتاق خواب ها قرار دارند.

ویلا دوبلکس

 ویلاهای تریبلکس

ویلا ها یا ساختمان های تریبلکس همان گونه که از نام آن مشخص است سه طبقه لوکس با امکانات رفاهی مجزا هستند که توسط راه پله ای در بیرون طبقات به هم متصل اند و می توان گفت این نوع از ویلاها تقریبا گران ترین نوع ویلاها به علت داشتن امکانات رفاهی فراوان همچون استخر و ... می باشند.

ویلای تریبلکس

ویلاهای دوقلو

ویلا های دوقلو به وضوح از نام آن مشخص است، ویلایی که دو ساختمان با سبک ها و اجراها و حتی سازه های یکی در کنار هم ساخته می شوند که از وسط قرینه هم می باشند.

 

 ویلای دوقلو

 ویلاها از نظر سبک

ویلاهای پیش ساخته یا کانکس

ویلاهای پیش ساخته  به ویلاهایی که از قبل در شرکت ساخته شده اند و در مکانی که مطابق سلیقه شخص خریدار است مونتاژ و سرهم می آیند گفته می شود. از مزایای این ساختمان ها، ساخت سریع ، قابلیت جا به جایی ، مقاوم و قابلیت بازیافت است، اما معایبی هم مانند سایر سازه های ساختمانی با خود همراه دارند مانند: اندازه و متراژ و مشکلاتی که در نصب آنها با آن مواجه می باشید.

ویلای پیش ساخته یا کانکس

 ویلاهای ایرانی

ویلاهای ایرانی با حفظ اصالت سازه و معماری ایرانی و تلفیقی از سبک های مدرن و کلاسیک  امروزه طرفداران فراوانی دارد.

ویلای ایرانی

ویلاهای اسپانیایی

این سبک بیشتر مورد توجه افرادی است که دنبال تنوع رنگی و بافت های قدیمی و سنتی هستند قرار می گیرد . در این سبک از سبک اجرایی روستیک با کاشی های رنگین بخصوص رنگ های گرم استفاده می شود.

ویلای اسپانیایی

 ویلاهای مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای به واسطه سادگی و زیبایی خیره کننده ای که از آن سرزمین به ارمغان آورده و قابل ادغام با سبک های اجرایی مدرن و کلاسیک و روستیک می باشد طرفداران زیادی دارد و ویژگی های این سبک در و پنجره های بلند با طاقی های منحنی و رنگ بندی جیغ و خاکی می باشد.

ویلای مدیترانه ای

ویلاهای ایتالیایی

این سبک از معماری رنسانس ایتالیا و یا ویکتوریایی در قرن نوزدهم بوده که از منظره و خانه های کشاورزی آن دوره الهام گرفته است و این سبک از معماری از آجر و چوب ساخته می شوند و دارای پنجره های مستطیل شکل و کشیده فراوان می باشند.

ویلای ایتالیایی

 ویلاهای انگلیسی

ویلاهای به سبک انگلیسی غالباً از رنگ های گرم مانند کرم هستند و معمولاً این بناها دو طبقه بوده و از پنجره های قدی استفاده می شود.

ویلای انگلیسی

 ویلاهای رومی

شاخصه غالب ویلاهای رومی ستون های بلند همراه با مجسمه های سنگی نمای آنهاست که از سرزمین های روم و یونان باستان اقتباس شده و طرفداران فراوانی برای نماهای ساختمان های مدرن امروزی دارد.

ویلای رومی

ویلاهای ترکیه ای

ویلاهای به سبک ترکیه ای از سنگ و آجر به شکلی کاملا مدرن و کلاسیک ساخته می شوند و دارای استخر در جلوی ساختمان و زمین چمن با درختان و گل های طبیعی می باشند.

 

ویلای ترکیه ای

 ویلاهای عربی

ویلاهای عربی از تمدن رومیان و سبک معماری اسلامی الهام گرفته اند و از رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی و زرد همراه با فیروزه ای و سبز استفاده می شود این سبک از ساختمان ها همیشه به صورت مجلل با نور پردازی های زیادی همراه بوده است و درختهای نخل در ورودی های آنها به زیبایی بناها می افزاید.

 

ویلای عربی

 

ویلاها از نظر اجرایی سبک ها

ویلاهای مدرن

سبک اجرایی مدرن بسیار ساده، صمیمی و کم هزینه می باشد در این سبک از مصالح عمومی آجر و سیمان و سنگ و آهن استفاده می کنند و فضاهای داخلی باز بدون نقوش و سقف های مسطح نیز از ویژگی های این سبک است.

ویلای مدرن

ویلاهای پست مدرن

این سبک، معماری بومی و سنتی را به روشی مدرن در اختیار طرفداران خود قرار می دهد یعنی آن چیزی که مدنظر فرد باشد و قابل اجرا، به ساختمان تبدیل می شود.

ویلای پست مدرن

ویلاهای کلاسیک

ساختمان های کلاسیک باشکوه، مجلل و دارای هویت هستند و ایجاد تقارن در ساختمان و اجزای آن چشم نوازی خاصی به این سبک اجرایی می دهد و نمونه واضح این سبک را در مساجد، کلیساها، مدارس و ...می توانید ببینید.

ویلای کلاسیک

ویلاهای تلفیقی یا نئوکلاسیک یا مدرن کلاسیک

همان گونه که از نام آن مشخص است تلفیقی از سبک مدرن بسیار ساده و بدون نقوش و خطوطی صاف و افقی ، و کلاسیک که در نقطه مقابل آن قرار دارد یعنی با نقوش فراوان و خطوط هندسی پر پیچ و خم است.

ویلای تلفیقی یا نئوکلاسیک

ویلاهای مینیمال

اگر به دنبال سادگی هستید حتما به سراغ ویلاهایی به سبک اجرایی مینیمال بروید، فرمی بسیار ساده به همراه فضایی باز و دلباز و تمیزی و جذابیت خاصی که با نبودن تزیینات در دکوراسیون این سبک از ویلاهاست. این نوع از بناها با دو الی سه متریال، بتن، سیمان سفید و شیشه خود نمایی می کنند به گونه ای که حتی در بعضی مواقع یک دیوار به طور کلی از شیشه می باشد.

ویلای مینیمال

ویلاهای روستیک یا روستایی

سبک اجرایی روستیک برگرفته از سازه های روستایی در دورترین مناطق است که دسترسی آنان برای تامین مصالح به روز، سخت و هزینه بردار است، به گونه ای که در مناطق جنگلی بیشتر از چوب و الوار و در مناطق کوهستانی سرد و معتدل از سنگ و خاک استفاده  می شود و شاخصه قابل جذب این سبک از ویلا استفاده از متریال طبیعی و زمخت است که با کار کردن بر روی آنان طرح و نقشی زیبا به ساختمان داده می شود.

ویلای روستیک

 ویلاهای بومی

این ویلاها نیز به شرایط اقلیمی و بومی هر منطقه بستگی دارد و نسبت به آن شرایط در هر سرزمینی ساخته می شود و خانه باغ های سنتی در این رده قرار دارند.

ویلای بومی

 

به طور کلی با توضیح تک تک این سبک ها و سازه ها، چه از نظر اقلیمی و مکانی، چه از نظر اجرایی، فرقی در بین آنها نیست، مهم آرامش، امنیت و لذتیست که انسان در این مکان ها دارد است که با حضور در این نوع از مکان ها که به میل و سلیقه شخصی هر فرد با میزان سرمایه ای که در اختیار دارند ساخته می شود به دنبال آرامش است و شاید به نقل از عوام به دنبال بهشت گمشده خود هستند.


loading